Saturday, January 5, 2013

Taipei Pride Festival - Post 184


Taipei Pride Parade
Post 184

Most excellent adventure I enjoyed this weekend. (I just watched Bill and Ted´s excellent adventures. Cant help but using a line or two of theirs)

I went to partake in Taipei Gay Pride this weekend.  I made a short video of it, and I took some photos.
Enjoy.
Högst exellenta äventyr jag uplevde denna helg. (Jag såg precis Bill och Teds Galna äventyr. Helt omöjligt att inte lämna en fras eller två från dom)
Jag deltog i Taipei Gay Pride den här helgen. Jag gjorde en kort film om det, och jag tog några foton. 
Håll till godo. 


taipei pride




 This is where it started for me. I met up with some friends at the MRT stop.
Det är här det började för mig. Jag mötte upp med några vänner till mig vid ett tunnelbanestopp. 


 There were allot of different people.
Det var många olika människor. 

 TV was there.
TV var där.

 And some Japanese guys.
Och några japanska killar.


 In taipei they don't seem to really want the parade. Not the authorities at least. They didn't even bother to close of any streets. We had buses and cars driving next to us and we had to stop for red lights many many times during the march.
I Taipei verkar de inte vilja ha parade. Inte de som bestämmer åtminstone. De brydde sig inte ens om att stänga av några gator. Vi hade bussar och bilar som körde bredvid oss och vi var hela tiden tvugna att stanna får rött ljus när vi marsherade. 

 I like to experiment with different angles.
Jag gillar att experimentera med olika vinklar.

 Here is one of the stops we had to make for the red lights to turn green.
Här är ett av stoppen vi var tvugna att göra för att vänta på att rödljuset skulle bli grönt. 

 Some preferred bikes.
Några föredrog cyklar. 

 Just an ordinary guy. No more, no less.
Bara en helt vanlig kille. Varken mer eller mindre. 


 In front of the parade there was a huge gay flag. (the gay flag has 6 colors instead of the rainbows 7 colors. That's how you see the difference between the two.
The rainbow - red, orange, yellow, green, blue, indigo, violet.
The gay flag   - red, orange, yellow, green, blue, purple.)
Framför paraden var det en stor gayflagga. (gayflaggan har 6 färger istället för regnbågens 7. Det är så du ser skillnaden mellan de två.
Regnbågen - röd, orange, gul, grön, blå, indigo, violett.
Gayflaggan - röd, orange, gul, grön, blå, lila.) 

 A big pink teddy bear.
En stor rosa teddybjörn. 

 Do you see Taipei 101 in the background?
Ser du Taipei 101 i bakgrunden? 

 Just some ordinary dressed guy.
Bare en vanligt klädd kille. 

 And some not so ordinary dressed guys.
Och några inte så vanligt klädda killar.

 Some new friends of mine.
Några nya vänner.

 Yet another new friend of mine.
ännu en ny vän till mig. 

 And a friend I have had for a while.
Och en vän jag haft ett tag. 

 I sometimes gets the question which is your own favorite photo of yours. Well this time around
its easily this one. I love how this turned out.
Jag får iband frågan, vilket är ditt favoritfoto av de du tagit. Den här gången är det helt klart det här. Jag älskar hur resultatet blev. 

 But if I was asked which photo represents this event the most, it would be this one.
All it boils down to, is that we want the same rights to love, and I think that this photo does a great job at representing that.
Men om jag skulle bli frågad vilket foto som bäst representerar det här eventet mest så skulle det bli det här. Allt det handlar om är att vi vill ha samma rättigheter att älska och jag tycker att detta fotot gör ett fantastiskt jobb i att representera det budskapet.  



I have had some conversations with people about the use of the word GAY. To me it a short word for homosexual. No more no less.
Gay people come in all shapes and sizes. We come with all personalities. We come as masculine and feminine. We come as braves and cowards. We come as rich and poor, but I feel that the word gay usually is used as a stereotyping word.
I often hear people say. Oh.. that's so gay. What they usually mean is that something or someone is feminine and flamboyant. And its usually said with a laugh. The person or the thing is usually laughed at. The sad thing is that very often these words come from a gay person. I am a gay man and I want to be able to identify with the term Gay. As long as we who are gay don't take ourselves serious by allowing ourselves to become the receiving end of someones joke, then why should anyone else take us seriously.
Another affect of using Gay as a stereotyping kind of word is that it makes allot off people uncomfortable with identifying with it. The coming out process is a difficult one as it is. We don't have to make it even harder on people by changing the meaning of the word gay into meaning just a certain kind of people. Doing so will leave allot of people out. .
If we call a feminine person, feminine. A flamboyant person, flamboyant. A masculine person, masculine and let the word gay mean someone who falls in love with someone of the same sex, then I think it would be easier for the gay community to be taken more seriously by the ones who isn't a part of it, and it would make it easier for the whole gay community to identify with it.
... well thats what I think anyway.

Jag har haft några konversationer med folk angående användandet av ordet GAY. För mig är det ett kort ord för homosexuell. Vare sig mer eller mindre. 
Gaymänniskor kommer i alla former och storlekar. Vi kommer med alla möjliga personligheter. Vi kommer som maskulina och femenina. Vi kommer som modiga och fega. Vi kommer som rika och fattiga men jag upplever att ordet gay ofta används som en stereotyp.
Jag hör ofta människor säga, åh det är så gay. Vad de oftast menar är att någon eller något är väldigt femenint och  extravagantat, och ofta är det sagt med ett skratt. Man gör narr av saken eller personen. Det tråkiga är att ofta kommer det ifrån en person som själv är gay. Jag är en gay man och jag vill kunna identifiera mig med det ordet. Så länge som vi som som är gay inte tar oss själva på allvar genom att göra oss till måltavlor för skämt, varför skulle någon annan ta oss på allvar? 

En annan effekt av att använda ordet gay stereotypt är att det gör att många människor känner sig obekväma med att identifiera sig med det. Att komma ut är en svår process som det är. Vi måste inte göra det ännu svårare för människor genom att ändra ordets mening till att mena enbart en viss sorts människor. Om vi gör det blir många människor utelämnade.
Om vi kallar femenina personer femenine, extravaganta personer för extravaganta, maskulina personer för maskulina och låter ordet gay betyda person som blir kär i någon av samma kön, så tror jag att det skulle bli lättare för människor som är gay att bli tagna på allvar av de som inte är det och det skulle göra det lättare för alla gaymänniskor att identifiera sig med ordet oavsett deras personlighet.
... det är så jag känner i alla fall. 

Stay awake
Love Ove.
Var vaken
Goa hälsningar Ove

No comments:

Post a Comment